Something Something

Miss you TV!

Hej hej!
Min TV gav precis upp och sa tack för sitt. Eller så tog Sadako i the ring den, mindre roligt.. Jag skulle kolla på google om jag hade stavat det rätt och det hade jag MEN jag hittade något väldigt intressant då. Det fanns en verklighets baserad bok  som heter "Sadako och de tusen papperstranorna". Jag ska köpa den och läsa den, verkar verkligen bra!
Här är beskrivningen:

Sadako och de tusen papperstranorna är en non-fiction barnbok skriven av den amerikanske författaren Eleanor Coerr och publicerades år 1977.
Historien handlar om n flicka, Sadako Sasaki, som bodde i Hiroshima när de blev attackerade med atom bombningen av USA. Hon utvecklade leukemi från strålning och tillbringade sin tid i ett vårdhem och vek papper kranar i hopp om att ett tusen, som förmodligen skulle ha tillåtit henne att göra en önskan, som var att leva. Men hon lyckades vika 644 innan hon blev för svag för att vika fler, och dog kort därefter. Hennes familj och vänner hjälpte avsluta sin dröm genom att vika resten av kranar som begravdes med Sadako och bygga en staty av Sadako som håller en jätte gyllene papper kran i Hiroshima Peace Park efter att hon dog. Nu varje år på O Bon Day, som är en helgdag i Japan för att minnas de förlorade från bombningarna, tusentals av människor lämnar papper kranar i närheten av statyn. På statyn är en plakett: "Detta är vårt rop. Detta är vår bön. Fred på jorden" ("This is our cry. This is our prayer. Peace on Earth.").

Hur man viker en trana
Klicka för större bild




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback